Revista Ştiinţifica "V. Adamachi"
Acasă | Scop | Colegiul de redacţie | Informaţii pentru autori | Numărul curent | Arhiva | Căutări
Facultatea de Fizică
Facultatea de Fizică
Universitatea "Al.I.Cuza" Iaşi
Universitatea
Titlu: Metode de stimulare a interesului elevilor pentru cercetare si inovare stiintifica
Autori: Elisabeta Stan1, Romica Milea1, Viorica Simionescu1, Liliana Svinarciuc1
Afiliere: 1 , Liceul Teoretic "Decebal", Aleea Grădiniţei nr. 4, 900478 Constanţa, Constanţa
Abstract: În condiţiile reformei din învăţământul românesc, se face permanent referire la interdisciplinaritate si învăţarea pentru obţinerea de competenţe. În acest context, noi profesorii, am resimţit deseori necesitatea prezenţei unei alte specializări în susţinerea lecţiilor şi argumentarea cunoştinţelor transmise. În acelaşi timp, elevii percep mai greu informaţiile şi cunostinţele dintr-un singur domeniu, în condiţiile în care fenomene şi procese studiate la o disciplina de învaţamânt , se regăsesc în alte ştiinţe, sau mai bine zis, elevilor le este greu să facă transferul de cunoştinţe de la o ştiinţă la alta. Acest impas ar putea fi depăşit dacă profesorii de la disciplinele fizică, biologie, informatică,matematică, geografie şi altele, ar colabora în vederea abordării şi realizării unor tematici ce s-ar putea finaliza cu rezultate mai bune în transferul de cunoştinţe între elevi. Acest sistem de lucru este utilizat curent în desfăşurarea orelor, mai ales în anii terminali de liceu din SUA, Franţa, Anglia. Este motivul care ne-a determinat să ne gândim că şi în liceul nostru, interdisciplinalitatea ar rezolva practic unele disfuncţii ale programelor şcolare,cu toate că acest mod de lucru ar implica o muncă suplimentară susţinută din partea profesorilor, prin faptul că interasistenţele trebuie să aibă loc în mod frecvent, cu o selectare prealabilă a tematicii care convine acestei activităţi, precum şi discuţii preliminare asupra lecţiei. Considerăm că efortul nu este prea mare, ţinănd cont că el poate fi răsplătit prin rezultate calitativ superioare ale elevilor noştri, dezvoltând dorinţa susţinută de investigare, cunoaştere si prelucrarea datelor, folosindu-ne de calitatea principală a copiilor- curiozitatea. Astfel de activităţi se pot desfăşura practic pentru toate obiectele de studiu. Având în vedere experienţa noastră la catedră de 20 ÷36 de ani, putem să demonstrăm practic că, o astfel de realizare a activităţilor interdisciplinare nu este imposibilă. Printr-o bună colaborare, pregătire şi bază materială corespunzătoare, putem să contribuim în mod activ şi eficient la instruirea elevilor noştri pentru cercetare , investigare si inovaţie. [1]. Călţun, O. F., practica pedagogică de fizică, Editura Universităţii „Al.I.Cuza“ in press [2]. Ureche, C., Cucu C. – Metodica predării biologiei, Ed. Zedax 2003
Download link:

Caută
Titlu:
Autor:
Revista V. Adamachi